Rok mobile? Ile razy już to słyszałem… będzie czy nie będzie, był czy nie był. Jedni potwierdzają, inni zaprzeczają. Nudne jak flaki z olejem jest czytać jak ktoś przekonuje, że był rok mobile, inni, że nie. A jaka jest prawda? Czym dla mnie jest rok mobile? Powiedzmy, że można wyjść z hipotezą, że rok mobile jest wtedy jeżeli ilość ruchu z urządzeń mobilnych urośnie dajmy na to: o 100% w stosunku do roku poprzedniego. Sprawdźmy zatem jaka jest prawda.

Ruch Mobilny w Polsce w 2015

Ruch mobilny w Polsce jest w frazie wzrostu. Według Gemius ruch ten urósł z 12,58% w grudniu 2014 roku do 20,14% co daje wzrost o około 60% w ruchu z urządzeń innych niż PC. To mało czy dużo? Według mnie jest to bardzo wysoka wartość, przy jednoczesnym spadku ruchu z PC.

wykres ruchu pc vs non pc - 2015

Warto również zauważyć, że przy jednoczesnym wzroście ilości odsłon z urządzeń mobilnych, ruch ze urządzeń stacjonarnych spadł o 18% (obliczony na podstawie wartości bezwzględnych w pierwszym tygodniu 2015 i 2016).

Zawsze staram się wykorzystywać przynajmniej dwa narzędzia, ponieważ dzięki temu otrzymuję dwa spojrzenia na dany temat. Drugim narzędziem, które wykorzystam do analizy jest StatCounter.

SC (StatCounter) pokazuje nam, że udział ruchu mobilnego na przełomie całego 2015 roku wynosił niemniej niż 45% w badanym miesiącu. Natomiast ewidentnie ponad połowa roku należy już w większości do urządzeń mobilnych. Proszę jednak zwrócić uwagę, że SC rozdziela ruch między Mobile i Tablet. Ruch z Tabletów waha się od 1,5% do 2,5%.

porównanie platform ruchu w statcounter - 2014,2015

Według SC rokiem Mobile zdecydowanie był 2014 z 12% ruchu z urządzeń mobilnych do 48% w styczniu 2015 roku. Spójrzmy jeszcze na dane całościowe w 2015 roku.

wykres liniowy podziału ruchu według urządzeń w 2015

Ponad połowa ruchu internetowa należy w tym wypadku do urządzeń mobilnych (mobile, tablet). Czy trzeba dodawać coś jeszcze? Tak, trzeba.

Udział urządzeń mobilnych w ruchu na stronach internetowych

Poniższe dane będą oparte o Google Analytics.

Blog estan.pl

Wiem, dane te nie są obiektywne ponieważ blog został otwarty w październiku 2014 roku, jednak chciałem pokazać, że mówimy o małej stronce o tematyce marketingu internetowego i od samego początku ruch mobilny nie wynosił mniej niż 10%.

ruch w podziale na urządzenia mobilne estan.pl

Sklep internetowy

Te dane są już bardziej obiektywne z tego względu, że zarówno starałem się wyciąć jak najwięcej odesłań z ruchu spamowego, jak i GA zainstalowany był w sklepie od 2012 roku.

podział ruchu w sklepie internetowym w 2014 i 2015 roku

Zwróćmy uwagę na fakt, że ruch tabletów wzrósł o połowę, ruch z urządzeń mobilnych o prawie 100%, a ruch z urządzeń stacjonarnych tylko o około 12%. Wnioskując ponad 5 użytkownik w tym sklepie odwiedza go z urządzenia przenośnego. Wystarczający sygnał dla sklepu, aby sprawdzić jaki angażujący jest ten ruch w stosunku do urządzeń mobilnych.

Strona małej lokalnej firmy

Wzrost ruchu z urządzeń mobilnych, jak i jego udział w całym ruchu jest widoczny gołym okiem.

podział ruchu w lokalnej stronie firmowe na przełomie 2014, 2015 roku

Wzrostu ruchu z mobile o ponad 100%, wzrostu ruchu z tabletów o ponad 100%. Ponad co 4 użytkownik tej strony korzysta z urządzenia mobilnego.

Lokalny sklep internetowy

Sklep internetowy z dowozem bezpośrednim, działający wyłącznie na terenie jednego z województw. Zamawianie poza województwem mija się całkowicie z celem dlatego w nazwie wpisałem lokalny.

podział ruchu na urządzenia w lokalnym sklepie internetowym 2014, 2015

I kolejne wzrosty ruchu mobile o 100%, ruch z tabletów tylko o 25%. Co 5 użytkownik korzystał z urządzenia mobilnego (mobile, tablet).

Serwis informacyjny

Niestety tutaj mogę podać wyłącznie udziały procentowe, ale możecie mi zaufać – są poprawne.

 Rok 2014 Rok 2015
udział ruchu w serwisie informacyjnym w 2014 udział ruchu w serwisie informacyjnym w 2015

Minimalny udział wzrostu ruchu z tabletów (kolor pomarańczowy), podwojenie udziału wzrostu ruchu z komórek (kolor zielony), i na niebiesko spadek udziału ruchu z urządzeń stacjonarnych.

Duży serwis (nie sklep)

Jeżeli juz tutaj jesteś, to coś ciekawszego. Udział ruchu ale wyłącznie z wejść organicznych z Google. Serwis ten notuje niecałe 4 miliony wejść z wyszukiwarki Google w ciągu roku. Dane niestety musiałem zamazać, ze względu na NDA. Ale dane te wyglądają …

ruch z wyników organicznych w podziale na urządzenia w 2014, 2015 roku

Wzrost wejść na stronę z urządzeń mobilnych (tablety, mobile) o ponad 300% w stosunku do poprzedniego roku. W rzeczywistości wzrost ten wyniósł ponad 500% przeliczając wartości bezwzględne. Te dane faktycznie pokazują, że tendencja ruchu mobilnego idzie mocno do góry.

Co z ruchem mobilnym w 2016?

Mam nadzieje, że jasno wynika, z przedstawionych przeze mnie danych, że nie mamy do czynienia z rokiem mobajl :), a raczej całkowitą zmianą – nazwać ją można : Dekadą Urządzeń Mobilnych. Wzrost w tym roku może być jeszcze wyższy niż w roku poprzednim, może porównywalny. Jedno jest pewne: jeżeli prowadzisz stronę firmową, sklep czy blog – musisz wyglądać i na urządzeniach mobilnych i na stacjonarnych. Chyba nie bez powodu Google wdrożył aktualizację nazywaną MobileGeddon. O czym przeczytasz w jednym z postów Szymona Słowika na MarketingMobilny.pl.

Kilka wskazówek dla właścicieli stron

Jeżeli nie posiadasz żadnego narzędzia analitycznego jak wspomnianego wcześniej Google Analytics czy Piwik – zainstaluj je czym prędzej. Dodam, że również troszkę danych znajdziemy w Search Console.

Jeżeli masz narzędzie analityczne, a nie wiesz jak sprawdzić zaangażowanie w ruchu mobilnym – skontaktuj się ze mną.

Jeżeli chcesz wiedzieć jak Twoja strona jest widziana na urządzeniach mobilnych to zobacz ten wpis.

Jeżeli jeszcze nie prowadzisz działań promocyjnych na urządzeniach mobilnych – zainteresuj się tym tematem, być może tracisz wielu potencjalnych klientów.

Jeżeli jesteś przekonany, że Twoimi potencjalnymi klientami są wyłącznie osoby korzystające z urządzeń mobilnych – jesteś w błędzie.

Pamiętaj, że dobrze zoptymalizowana strona pod urządzenia mobilne jest jednym z czynników rankingowych wyszukiwarek internetowych.

Skomentuj i oceń

Jak u Ciebie wygląda udział ruchu mobilnego na stronie? Czy wpis Ci się podobał – niezależnie od tego wystaw mi ocenę, aby zmotywować mnie do cięższej pracy. Na pewno dzięki temu przyczynisz się do tego bym pisał częściej i jeszcze lepiej niż dotychczas.

 
Sebastian Heymann
Pasjonat Marketingu Internetowego. MaGazynieR z E-Biznesu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Doradzam klientom z różnych branż w różnych regionach świata. Można mnie spotkać między innymi w Katowicach, Krakowie czy Rzeszowie. Bezpośredni i dociekliwy, czasem ironiczny. W życiu kieruje się jasnymi i prostymi zasadami. Prywatnie mąż, bloger, fan dobrego kina. W wolnych chwilach czyta książki oraz ogląda filmy i seriale.
Loading Disqus Comments ...
Loading Facebook Comments ...