Przeglądając tablicę na Facebook’u często możemy spotkać dziwne posty promocyjne różnych firm. Jednak już któryś raz spotykam ten sam trik na firmę h&m i postanowiłem to dokładniej przeanalizować.

Posty są dodawane przez osoby nieprawdziwe (dodam, że nie ma możliwości zidentyfikować czy osoba istnieje | pewne sposoby istnieją, ale trudno mieć pewność 100%), choć zdarzyło mi się, że prawdziwa znajoma dorzuciła post, ale trudno określić czy był to jej faktyczny ruch czy może wirus automatycznie wrzucił go na jej tablicę. Generalnie te wszystkie oszustwa są bardzo podobne. Generalnie jest post z grafiką (często skopiowanym logo) plus opis z dziwnym linkiem. Pamiętam też serię: „bez folii”, którą wygrały tramwaje bez folii, ale nie o tym teraz mowa. Przykład takiego postu:

oszustwo hm post facebook

Bon darmowy do H&M, oraz wersja w innym czasie (z ostatnich dni):

oszustwo hm post facebook

Cóż, z drugiej wersji linka nie klikałem, bo oczywiście nie ma to sensu, zaraz powiem dlaczego. Ale pierwszy link udało mi się przeanalizować dokładnie. Kliknąłem w ten dziwny link i wszedłem na następującą stronę:strona oszustwa codzienne-okazje.pl

a naszym stronom ukazuje się przyzwoita strona internetowa, która wygląda tak

nagłówek strona oszustwa hm

Nie dość, że wymagają udostępnienie to jeszcze wpisania numeru telefonu komórkowego. Najpierw wpisanie numeru, a potem przekierowanie do kuponu rabatowego -> to normalnie śmierdzi na kilometr, ale dla użytkownika są jeszcze komentarze, których jest cała masa. Cała strona wygląda tak w pomniejszeniu w przeglądarce.strona oszustwa hm

A liczba komentarzy jest ogromna:

komentarze fake, oszustwo hmkomentarze fake część II, oszustwo hmkomentarze fake część III, oszustwo hm

 

 

 

Wystarczy tych komentarzy, które oczywiście są pozytywne, że tak otrzymali kupon i w ogóle H&M sprezentował im darmowe zakupy za kilka tysięcy i się cieszyli i było fajnie …………..

Niestety nie jest tak kolorowo. Sprawdziłem zatem co jeszcze na jeszcze na tej stronie się znajduje i jest… nisko, a nawet jeszcze niżej, już wydaje się jakby miało nic nie być:

stopka strony codzienne-okazje.pl

… aż tu nagle JEST regulamin, bardzo ciekawy zresztą:

regulamin codzienne-okazje.pl

 

Organizatorem marki nie jest firma H&M. Resztę proszę przeczytać jeżeli macie ochotę. Generalnie piękne oszustwo, 3sms na tydzień po 6,15 z Twojego konta. Oni chcieli tylko sprawdzić zainteresowanie tematyką otrzymania kuponu? Nie…. oni chcieli zedrzeć z naiwniaków tyle ile się uda. Wspaniała firma FireMedia S.C., której adres strony internetowej to firecenter pl. Macie już swoją OPINIĘ o FIREMEDIA, firecenter?

Jeszcze jedno,

dlaczego nie warto klikać w kupony i podobne linki, które podawane są przez osoby niezidentyfikowane:

– jeżeli jakaś firma np. H&M udostępnia promocję to z pewnością dowiecie się o niej zarówno z ich Fanpage na Facebook’u, telewizji, newsletter’a czy strony internetowej
– takie firmy rzadko korzystają z zewnętrznych stron internetowych jako swoich stron docelowych
– firmy nie pobierają numerów telefonów, a zazwyczaj wystarczy polubienie strony czy podanie swojego adresu mailowego
– no i przede wszystkim otrzymanie kuponu nic nie kosztuje

Podsumowując jeżeli zauważyłeś takiego posta to zerknij na stronę internetową tej firmy, na jej fanpage na Facebook’u czy inne konto w sieci i upewnij się, że faktycznie mają taką akcję. Poza tym powtórzę, że kupon możemy otrzymać od nich poprzez coraz popularniejsze aplikację na Facebook’u czy Newsletter.

PS. Jeżeli znalazłeś podobne akcje na inne firmy, dorzuć w komentarzu, a chętnie je przeanalizuje.

 
Sebastian Heymann
Pasjonat Marketingu Internetowego. MaGazynieR z E-Biznesu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Doradzam klientom z różnych branż w różnych regionach świata. Można mnie spotkać między innymi w Katowicach, Krakowie czy Rzeszowie. Bezpośredni i dociekliwy, czasem ironiczny. W życiu kieruje się jasnymi i prostymi zasadami. Prywatnie mąż, bloger, fan dobrego kina. W wolnych chwilach czyta książki oraz ogląda filmy i seriale.
Loading Disqus Comments ...
Loading Facebook Comments ...