Wielka zapowiadana zmiana Google, który weźmie pod uwagę nowy czynnik rankingowy: dopasowanie do urządzeń mobilnych. Zmiana ma nastąpić w okolicach 21 kwietnia bieżącego roku, więc zostało jeszcze trochę czasu aby się do tej zmiany przygotować. Oczywiście jeżeli masz podłączoną swoją stronę do Google Webmaster Tools (jeżeli nie -> Przeczytaj jak dodać stronę do Google Narzędzi dla Webmasterów) i Twoja strona nie odpowiada standardom Google to możliwe, że otrzymałeś już takie powiadomienie:

problemy ze stroną na urządzeniach mobilnych

Jeżeli jeszcze nie otrzymałeś to możesz otrzymać w najbliższych dniach (pod warunkiem, że Twoja strona nie spełnia Googlowskich standardów).

Jakie błędy może mieć strona na urządzeniach mobilnych?

Nie martw się o to, jeżeli Twoja strona nie spełnia standardów. Wziąłem z Google pierwszych kilka stron na konkretną frazę kluczową i otrzymałem takie wyniki:

I błędy spisane z kolejnych innych stron, które posiadam w panelu GWT:

— Strona 1

Mała czcionka utrudnia czytanie tekstu [Mały rozmiar czcionki]
Treść szersza niż ekran [Okno robocze o stałej szerokości]
Okno robocze urządzenia przenośnego nie jest ustawione [Nieskonfigurowane okno robocze]
Linki zbyt blisko siebie [Elementy dotykowe zbyt blisko siebie]
[Rozmiar zawartości niedopasowany do okna roboczego]

— Strona 2

Mała czcionka utrudnia czytanie tekstu
Okno robocze urządzenia przenośnego nie jest ustawione
Linki zbyt blisko siebie

— Strona 3

Mała czcionka utrudnia czytanie tekstu
Użycie niezgodnych wtyczek [Obecność zawartości Flash]
Linki zbyt blisko siebie
Okno robocze urządzenia przenośnego nie jest ustawione

— Strona 4

Mała czcionka utrudnia czytanie tekstu
Linki zbyt blisko siebie
Treść szersza niż ekran
Okno robocze urządzenia przenośnego nie jest ustawione

i pozostałe

Użycie niezgodnych wtyczek
Mała czcionka utrudnia czytanie tekstu
Linki zbyt blisko siebie
Okno robocze urządzenia przenośnego nie jest ustawione

Mała czcionka utrudnia czytanie tekstu
Okno robocze urządzenia przenośnego nie jest ustawione
Linki zbyt blisko siebie

Mała czcionka utrudnia czytanie tekstu
Okno robocze urządzenia przenośnego nie jest ustawione
Treść szersza niż ekran
Linki zbyt blisko siebie

Mała czcionka utrudnia czytanie tekstu
Okno robocze urządzenia przenośnego nie jest ustawione
Linki zbyt blisko siebie

Mała czcionka utrudnia czytanie tekstu
Linki zbyt blisko siebie
Okno robocze urządzenia przenośnego nie jest ustawione
Użycie niezgodnych wtyczek

Mała czcionka utrudnia czytanie tekstu
Linki zbyt blisko siebie
Okno robocze urządzenia przenośnego nie jest ustawione
Treść szersza niż ekran.

Tak naprawdę zauważyłem 5 błędów jakie może mieć Twoja strona na urządzeniach mobilnych:

– Mała czcionka utrudnia czytanie tekstu [Mały rozmiar czcionki]
Treść szersza niż ekran[Rozmiar zawartości niedopasowany do okna roboczego]
Okno robocze urządzenia przenośnego nie jest ustawione [Nieskonfigurowane okno robocze] oraz [Okno robocze o stałej szerokości]
Linki zbyt blisko siebie [Elementy dotykowe zbyt blisko siebie]
– Użycie niezgodnych wtyczek [Obecność zawartości Flash]

Nazwy po myślnikach to nazwy z narzędzia Mobile Friendly Test od Google w [] to nazwy odpowiadające im w panelu Google Webmaster Tools, o czym za chwile.

Jak przetestować stronę na urządzeniach mobilnych?

Przede wszystkim zalecam włączenie smartfona lub innego urządzenia mobilnego i sprawdzenie jak strona działa jak się wyświetla i na własnym (bądź znajomych) doświadczeniu poprawienie tych elementów. Poprawność działania wersji strony na urządzenia mobilne według Google możecie sprawdzić w 3 miejscach:

Google Webmaster Tools -> Ruch związany z wyszukiwaniem -> Obsługa na urządzeniach przenośnych (adres prowadzi do https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-usability?hl=pl&siteUrl=http://estan.pl/ ale wystarczy http://estan.pl zamienić na waszą domenę -> oczywiście domena musi być zweryfikowana na aktualnym koncie Google, na którym w danym momencie jesteście zalogowani)

Test zgodności z urządzeniami mobilnymi (adres: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?url=estan.pl , ale wystarczy zmiana domeny na końcu adresu lub wpisanie interesującej was domeny w polu tekstowym)

Page Speed Insights (adres: http://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?url=estan.pl i jak wyżej albo zmienić w adresie URL domenę albo wpisać domenę w polu tekstowym)

Jak poprawić błędy strony www na urządzeniach przenośnych?

– Nieskonfigurowane okno roboczeOkno robocze o stałej szerokości [Okno robocze urządzenia przenośnego nie jest ustawione] -> Jak naprawić? SPRAWDŹ
– Mały rozmiar czcionki [Mała czcionka utrudnia czytanie tekstu] -> Wskazówki TUTAJ
– Rozmiar zawartości niedopasowany do okna roboczego [Treść szersza niż ekran] -> Pomoc
– Elementy dotykowe zbyt blisko siebie [Linki zbyt blisko siebie] -> Poprawisz z tym poradnikiem
– Obecność zawartości Flash [Użycie niezgodnych wtyczek] -> Najlepiej usunąć oraz poleca zobaczyć ten przewodnik.

Ogólny poradnik na temat obsługi stron internetowych na urządzeniach mobilnych znajdziesz tutaj -> https://support.google.com/webmasters/answer/6101188.

Czy muszę naprawiać obsługę strony na urządzenia mobilne?

Tak naprawdę decyzja należy do Ciebie i nie jest to obowiązkowe. Jednak zalecam wykonać poprawki w kilku przypadkach:

pozycjonujesz swoją stronę internetową
masz sporą ilość wejść na swoją stronę z urządzeń mobilnych
chcesz prowadzić kampanie reklamowe w sieci
prowadzisz działania w mediach społecznościowych
LICZY SIĘ DLA CIEBIE KAŻDY ODWIEDZAJĄCY TWOJĄ STRONĘ WWW.

Czy moja strona spadnie w wynikach wyszukiwania jak nie dostosuje jej do urządzeń przenośnych?

O takie rzeczy pytało mnie ostatnio kilka osób. Moim zdaniem nie powinno mieć to wpływu albo powinno mieć to bardzo mały wpływ na wyniki wyszukiwania na komputerach stacjonarnych i laptopach. Na pewno będzie trzęsienie ziemi w wynikach wyszukiwania na zapytania z komórek, tabletów i aplikacji. Jednak Google często nas zaskakuje i może się okazać, że strony po prostu polecą niczym w filtrach w dół zarówno dla urządzeń stacjonarnych, jak i mobilnych.

 
Sebastian Heymann
Pasjonat Marketingu Internetowego. MaGazynieR z E-Biznesu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Doradzam klientom z różnych branż w różnych regionach świata. Można mnie spotkać między innymi w Katowicach, Krakowie czy Rzeszowie. Bezpośredni i dociekliwy, czasem ironiczny. W życiu kieruje się jasnymi i prostymi zasadami. Prywatnie mąż, bloger, fan dobrego kina. W wolnych chwilach czyta książki oraz ogląda filmy i seriale.
Loading Disqus Comments ...
Loading Facebook Comments ...