Ostatnio wykonałem małą analizę widoczności serwisu pornograficznego PornHub. Dotarłem do informacji, że był konkurs oraz kilka kampanii reklamowych w ostatnich kilku miesiącach. Dowiedziałem się również, że w finale konkursu znalazła się praca Polaka. Postanowiłem przeanalizować przyrost linków do serwisu w czasie prowadzenia kampanii oraz po ich zakończeniu, nie analizowałem optymalizacji oraz elementów technicznych strony internetowej. Firma PornHub miała kilka ciekawych pomysłów, a wszystko zaczęło się w marcu bieżącego roku…

W marcu 2014 roku, firma PornHub utworzyła konkurs na dyrektora marketingu. Miała nim zostać osoba, która utworzy najlepszy projektu plakatu, który dotyczyć będzie tego serwisu. W tym miesiącu widać znaczny przyrost domen linkujących mimo, iż liczba całkowita linków spada. No cóż, lepiej mieć 8linków z 8 stron niż 10 linków z 2-óch.ahrefs site explorer pornhub

Początek akcji nie przyniósł wielkich ilości linków, ale już podczas nadsyłania propozycji, których najwięcej z mojej analizy przesłano w kwietniu, linków przybywa -> co widać w tym punkcie na załączonym screenie. Zarówno wzrasta ilość linków, jak i ilość domen linkujących.

kwiecień przyrost linków pornhub

Następnie znowu gigantyczny spadek linków. I tutaj ciekawym pomysłem na początku maja była…

Niepornograficzna reklama pornografii.

Ciekawy sposób na połączenie oglądalności serwisu z ekologią (sadzenie drzew).

akcja pornhub gives america wood

Za każde 100 wyświetleń z jednej z kategorii firma PornHub sadziła jedno drzewo. Akcja odbiła się szerokim echem, a powyższy wynik mówi o tym, że do dzisiaj filmów z jednej kategorii wyświetlono 1 547 300 razy. Prawdopodobnie akcja ta spowodowała bardzo wysoki przyrost linków:

przyrost linków maj 2014, pornhub

Następnie znowu widać spadek zarówno w domenach, które linkują, jak i w ilości linków.

sierpień spadek domen linkujących, pornhub

Od 18 kwietnia widać spadek wzrost linków, ale bez wzrostu domen linkujących. Oznaczać to może, że strony na których zostały umieszczone linki w stopce czy sidebarze po prostu zwiększyły ilość swoich podstron.

8 październik, Times Square i wielki baner PornHub.

Oczywiście baner został wytypowany spośród wszystkich projektów. Zwycięzca został dyrektorem marketingu w wyżej wymienionej firmie.

reklama pornhub na times square

Reklama jednak została zdjęta po 24 godzinach, ale… jak to wpłynęło na ilość linków prowadzących do serwisu? Oczywiście serwis na tym zyskał.

przyrost linków po banerze na times square

Po tej akcji mamy zarówno ogromny przyrost linków, jak i przyrost domen linkujących. Co prawda pozyskanie tych linków, nie było darmowe (z pewnością wywieszenie baneru kosztowało swoje), ale przyniosło potężne efekty jakimi są widoczność w wyszukiwarce.

Postanowiłem sprawdzić jeszcze widoczność w poszczególnych miesiącach, podsumowując mamy następujące…

akcje firmy publikującej materiały pornograficzne:

– marzec: pomysł na kampanie reklamową, tanio i skutecznie, ale linków sam początek akcji nie przyniósł
nadsyłanie propozycji w kwietniu, duży przyrost linków
– maj akcja „oglądajmy porno, sadźmy drzewa”; każde 100 filmów z jednej z kategorii oznaczało zasadzone jedno drzewo
– październik, a dokładniej 8 października i pojawienie się reklamy/ogromnego banera na Times Square

Widoczność SEO z SEMRush

semrush widoczność seo, pornhub

Widoczność SEO z Searchmetrics

widoczność seo searchmetrics, pornhub

Mimo wahań linków zarówno jedno jak i drugie narzędzie pokazuje wzrost widoczności w wyszukiwarkach.

No ale moment… takie przyrosty linków i brak filtrów? A no brak, ze względu na bardzo naturalne zróżnicowanie kotwic (anchor text) oraz oczywiście wielkość serwisu (im większy serwis tym może być bardziej linkowany). 1/3 linków na brand.

anchor text, pornhub, ahrefs


Na koniec troszkę humoru:

Kilka najlepszych projektów reklamy PornHub w mojej ocenie.

„Co oglądasz?NIC” oraz „Tetris” uważam za best of the best projekty.

Zwycięzca według mnie:

znasz różnicę, pornhub

PornHub udostępnił specjalną stronę internetową, do przesyłania projektów. Więcej projektów znajdziecie TUTAJ.

Grafiki zostały pobrane ze strony pornhub.com oraz pornhubcampaign.tumblr.com.

 
Sebastian Heymann
Pasjonat Marketingu Internetowego. MaGazynieR z E-Biznesu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Doradzam klientom z różnych branż w różnych regionach świata. Można mnie spotkać między innymi w Katowicach, Krakowie czy Rzeszowie. Bezpośredni i dociekliwy, czasem ironiczny. W życiu kieruje się jasnymi i prostymi zasadami. Prywatnie mąż, bloger, fan dobrego kina. W wolnych chwilach czyta książki oraz ogląda filmy i seriale.
Loading Disqus Comments ...
Loading Facebook Comments ...