Google Narzędzia dla Webmasterów powstało, aby pomóc użytkownikom sprawdzić stan witryny np: ile podstron znajduje się w indeksie wyszukiwarki, jaka jest jej widoczność w wyszukiwarce, pod jakimi adresami URL znajdują się błędy 404, problemy z witryną i wiele innych. Każdy z elementów opiszę po kolei, jednak teraz postaram się pokazać jak skonfigurować witrynę bez pomocy specjalisty SEO czy webmaster’a.

1. Po pierwsze należy zalogować się na stronie: https://www.google.com/webmasters/. Następnie wpisujemy adres URL witryny (tutaj bardzo ważna informacja: czy strona jest z „www” czy „bez www” i tak zalecam dodać obie wersje).

dodanie strony do google webmaster tools

 

2. Następnym etapem jest weryfikacja. I tutaj jako zalecana weryfikacja: „Przesłanie pliku HTML„. Plik należy pobrać, a następnie przesłać do katalogu głównego strony, którym zazwyczaj jest public_html. Aby dostać się do serwera można wykorzystać oprogramowanie Filezilla.

zalecana metoda weryfikacji google webmaster tools

Załóżmy, że jednak nie posiadasz dostępu do serwera ftp, co w takim razie warto zrobić?
– jeżeli strona jest utworzona w CMS’ie, gdzie możesz edytować nagłówek <head></head> możesz wkleić tam następujący Tag HTML, który znajdziesz w „Metodach alternatywnych”. Po wstawieniu tagu w dowolne miejsce pomiędzy <head></head> weryfikacja przebiegnie poprawnie.

alternatywna metoda weryfikacji google webmaster tools

– jeżeli nie masz dostępu do serwera ani kodu strony, a masz dostęp do Google Analytics (z uprawnieniami do edycji) możesz zweryfikować witrynę -> warunkiem jest ten sam mail zarówno dla weryfikacji, jak i dla konta Google Analytics

alternatywna metoda weryfikacji google webmaster tools
– jeżeli używasz menedżera tagów Google (z uprawnieniami do zarządzania) -> warunkiem jest ten sam mail zarówno dla weryfikacji, jak i dla menedżera tagów

alternatywna metoda weryfikacji google webmaster tools
– jeżeli masz dostęp do panelu dostawcy domeny, w zależności od dostawcy dostajesz pełną instrukcję weryfikacji

alternatywna metoda weryfikacji google webmaster tools Dla wielu rejestratorów instrukcja jest podana, jeśli jednak nie znalazłeś swojego rejestratora, możesz wybrać „inny” i całą instrukcję masz przed sobą.

– niestety jeżeli nie możesz wykonać żadnego z powyższych kroków to musisz skontaktować się z osobą/firmą, która zajmuje się Twoją stroną internetową i proponuje przekazać im Tag HTML bądź przesłać plik weryfikacyjny (jednak czasem skrypty nie pozwalają na weryfikację plikiem.html z różnych powodów).

 

3. Po weryfikacji domeny, znajdujesz się w panelu administracyjnym. Kolejnym krokiem powinna być weryfikacja drugiej domeny strony internetowej (z „www” lub „bez www”). Ponownie powrót do panelu https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=pl i dodajesz ponownie witrynę (tym razem wersje drugą), wybierasz tą samą metodę weryfikacji i gotowe.

 

4. Po zweryfikowaniu obu domen strony internetowej przechodzisz do ustawień witryny:
ustawienia witryny, ustawienia google webmaster tools
I ustawiasz preferowaną domenę w wyszukiwarce Google. Od Ciebie zależy czy będzie to wersja z „www” czy „bez www”. Z punktu widzenia SEO nie doświadczyłem różnicy między wersjami. W momencie, gdy zweryfikowana będzie tylko jest wersja domeny, preferowana domena nawet po zapisaniu nie zostanie zmieniona w ustawieniach.

5. Kolejnym krokiem jest wybraniu kraju, w którym znajdują się użytkownicy docelowi. Musisz przejść do „Ruch związany z wyszukiwaniem”, a następnie kliknąć w „Kierowanie międzynarodowe” i przechodzimy do zakładki „Kraj”. W przypadku domen, które są powiązane z lokalizacją: .pl z Polską, .co.uk z Wielką Brytanią, .es z Hiszpanią, .de z Niemcami itd. automatycznie jest ustawiona wartość na lokalizację docelową.

kierowanie międzynarodowe ustawienia

W przypadku, gdy domena nie jest powiązana z lokalizacją taka jak: .com, .org, .net, należy wybrać kraj docelowy do którego chcesz, aby ta domena była skierowana. Dla przykładu domena .org, która została skierowana na Polskę.

kierowanie międzynarodowe ustawienia kraju

Po ustawieniu „Kraju” kolejnym krokiem, który powinniśmy wykonać jest:
6. Wrzucenie sitemap.xml do panelu. Najpierw jednak należy taką sitemapę wygenerować. Jeżeli nie zajmujesz się tym osobiście, ani nie masz zamiaru zatrudnić do tego osoby, możesz taką sitemapę w formacie .xml wygenerować TUTAJ (do 500 podstron) lub TUTAJ (do 1500 podstron). Następnie po wygenerowaniu sitemap’y należy ją wgrać do katalogu głównego strony (zazwyczaj public_html), proponuje nazwać plik sitemap.xml. Dalej z panelu głównego „Narzędzia dla webmasterów” wybieramy „Mapy witryn”:
mapy witryn google webmaster tools

I po prawej strony możemy dodać i przetestować mapę witryny.

dodaj testow mapę strony, google narzędzia dla webmasterów

Najpierw zalecam przetestowanie, po poprawnym przetestowaniu powinieneś otrzymać taką informację:

poprawny test mapy witryny

Lub po błędnym przetestowaniu mogą być różne błędy (np. brak pliku -> błąd 404 ; plik robots.txt blokuje zawartość mapy witryny). Przykład błędu braku sitemap1.xml:

błąd testu mapy witryn google webmaster tools

W przypadku, gdy nie potrafisz poradzić sobie z tym problemem, skontaktuj się z osobą zajmującą się Twoją stroną lub ze mną TUTAJ (pomogę Ci rozwiązać ten problem).

Jeżeli test przeszedł poprawnie, zgłoś mapę witryny i po wgraniu otrzymasz informacje ile przesłano linków w sitemap.xml, a ile zostało już zaindeksowanych. Przykład:

zaindeksowane mapy witryny google webmaster tools

W tym momencie zakończę podstawowy Poradnik jak dodać oraz skonfigurować stronę w Google Narzędzia dla Webmasterów. W razie pytań, składania zażaleń, brak zrozumienia któregokolwiek z punktów zapraszam do komentowania artykułu. Wszystkie uwagi zostaną wzięte pod uwagę. Dalsze informacje oraz bardziej zaawansowane funkcję na temat Google Narzędzia dla Webmasterów zostaną opisane najszybciej jak to będzie możliwe z mojej strony.

 
Sebastian Heymann
Pasjonat Marketingu Internetowego. MaGazynieR z E-Biznesu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Doradzam klientom z różnych branż w różnych regionach świata. Można mnie spotkać między innymi w Katowicach, Krakowie czy Rzeszowie. Bezpośredni i dociekliwy, czasem ironiczny. W życiu kieruje się jasnymi i prostymi zasadami. Prywatnie mąż, bloger, fan dobrego kina. W wolnych chwilach czyta książki oraz ogląda filmy i seriale.
Loading Disqus Comments ...
Loading Facebook Comments ...