Dlaczego ludzie nie przeprowadzają audytu kampanii Google AdWords? Przeklikują konkretne ustawienia, ale kompletnie nie monitorują wyników, a potem słychać w sieci i przez telefon: „AdWords – bzdura i bezsensowne wydawanie kasy”, „AdWords – tyle kliknięć, takie koszty, a i tak nie poczułem przyrostu klientów”. W telewizji też można wykupić reklamę i może ona nie przynieść oczekiwanego efektu – reklama może być po prostu nieefektywna. Poniżej przedstawiam 8 kroków jakie powinieneś wykonać jeżeli prowadzisz działania w Google AdWords, aby zwiększyć skuteczność Twojej kampanii.

1) Frazy z jakich przychodzą klienci

Jeżeli uruchomiłeś/aś klasyczną kampanię PPC w wyszukiwarce to wybrałeś/aś odpowiednie słowa kluczowe. Na pewno były to słowa kluczowe w różnych dopasowaniach. Sprawdź zatem z na jakie słowa kluczowe się pojawiasz oraz na jakie słowa kluczowe użytkownicy klikali w Twoją reklamę. Wejdź w kampanię następnie kliknij w słowa kluczowe i w szczegółach wybierz wyszukiwane hasła „Wszystkie”.

statystyki wszystkich słow kluczowych, google adwords

Dzięki temu dowiesz się jakie dodać „wykluczające słowa kluczowe”, jakie frazy najczęściej wpisują Twoi klienci, wśród tych które podałeś/aś do kampanii (oprócz dopasowania ścisłego) oraz na jakie frazy nie przynoszą żadnego efektu i można je wywalić.

2) Miejsca docelowe z jakich przychodzą klienci

Jeżeli prowadzisz kampanie Display (polega na wyświetlaniu banerów w sieci) to możesz sprawdzić, gdzie w sieci znajdują się Twoi pontecjalni nabywcy dóbr czy usług. Możesz to sprawdzić wchodzą w odpowiednią kampanię, następnie wybierając sieć reklamową i sprawdzając miejsca docelowe.

sieć reklamowa, miejsca docelowe, google adwords

Dzięki temu dowiesz się jakie miejsca docelowe powinny zostać wyłączone z kampanii oraz gdzie w sieci spedzają wolny czas Twoim potencjalni klienci. Na podstawie jednego z raportu widzę, że ludzie działający w magazynach i branży motoryzacyjnych nie spedzają czasu na stronie sportowefakty .pl (ponad 20 tysięcy wyświetleń i 7 kliknięć, z którego żaden nawet do 30 dni nie konwertował).

3) Lokalizacja Twoich reklam

Jeżeli prowadzisz lokalny biznes sprawdź czy na pewno dobrze ustawiłeś kampanię i czy Twoje reklamy nie wyświetlają się niepotrzebnie w innych miastach. Możesz to zrobić sprawdzając ustawienia kampanii i klikając w lokalizację.

lokalizacje kampanii Google AdWords

Może niepotrzebnie wyświetlasz reklamę w całej Polsce, może często Twoje produkty zamawiają ludzie z Polski, ale przebywając za granicą (tutaj polecam dodać lokalizację z językiem polskim), a może po prostu (z jakich względów) niektóre lokalizacje nie konwertują dobrze i warto je wyłączyć z reklamy.

4) Połączenie z Google Analytics

Jeżeli prowadzisz działania w Google AdWords, a nie wykorzystujesz Google Analytics to popełniasz duży błąd. Po pierwsze załóż konto w Google Analytics, po drugie połącz oba konta i dowiedz się, jak zachowują się użytkownicy na Twojej stronie internetowej. Może się okazać, że sporo kliknięć z danego słowa kluczowego nie powoduje wykonania żadnego mikro czy makro celu (mimo iż wejść jest dużo). Ten temat można tak naprawdę rozpisać spokojnie na rozdział jak nie na całą książke, dlatego tutaj tylko krótka wzmianka. Google Analytics z Google AdWords możesz połączyć w ustawieniach konta Google AdWords.

połączenie z google analytics, google adwords

5) Grupowanie słów kluczowych

Sprawdź czy Twoje słowa kluczowe są dobrze pogrupowane oraz czy nie popełniłes błędu podczas grupowania. Często się zdarza, że podczas kopiowania zostaje dodana za duża lub za mała ilość wybranych wcześniej słów kluczowych, co może prowadzić do tego, że na reklamę odnośnie butów wyświetla się pierwszy tekst: „Wyjątkowe Koszulki”. Sytuacje się zdarzają, dlatego sprawdź już dziś czy ty nie popełniłeś/aś błędu podczas grupowania. Wejdź w kampanie, w konkretną grupę słów kluczowych i sprawdź jak pogrupowane sa słowa kluczowe i czy nie warto rozdzielić tych słów na jeszcze mniejsze części. Niestety jestem niewolnikiem dzielenia i ostatnio podzieliłem 4 małe kategorię w sklepie na … 24 grupy słów kluczowych.

6) Rozszerzenia reklam

Rozszerzenia reklam to bardzo ciekawa funkcja w Google AdWords. Ma ona kilka swoich zalet:

– po pierwsze użytkownik od razu może przejść na interesującą go podstronę klikając w link z reklamy
– po drugie użytkownik może zobaczyć numer telefonu i zadzwonić (dla Ciebie koszt 0zł)
– po trzecie przesuwa pozostałe wyniki niżej, dzięki temu użytkownik bardziej narażony jest na Twoją reklamę
– po czwarte przeważnie powoduje wyższy CTR (liczba kliknięć w reklamę) 🙂
– i co najważniejsze rozszerzenia reklam powodują zwiększenie jakości reklamy.

Jeżeli jeszcze nie korzystasz z rozszerzeń reklam to od razu je dodaj wchodzą w kampanię oraz klikająć zakładkę rozszerzenia reklam.

rozszerzenia reklam google adwords

7) Godziny i dni wyświetlania reklam

Wydaje się to być nieważny element kampanii – godzina i dni wyświetlania reklam. Z jakiegoś powodu najdroższe reklamy w telewizji są w godzinach wieczornych (i powodem nie jest wyłącznie wyższa oglądalność). Polecam sprawdzić w jakich godzinach oraz w jakich dniach użytkownicy najczęściej klikają w nasze reklamy. Godziny kliknięć oraz dni sprawdzisz w zakładce „Wymiary”. Warto stworzyć raport dni i godziny o którym przeczytacie tutaj: http://www.datadial.net/blog/index.php/2011/08/22/visualizing-ppc-periods-excel/.

wymiary google adwords

segmentacja google adwords

Niedługo przygotuje jak można to zrobić w prosty sposób zarówno w Excelu jak i Libreoffice czy OpenOffice.

8) Urządzenia na których wyświetlasz reklamy

Jeżeli Twoja strona nie jest mobilna (przeczytaj ten tekst jak to sprawdzić) to niestety w tym momencie będziesz miał problem z ustawieniem kampanii. Osobiście jeżeli nie chce by reklama wyświetlała się na urządzeniach mobilnych (albo by mało mnie ona kosztowała) to obniżam koszty kliknięć na komórkach o najwyższą możliwą kwotę. Wiele osób się może z tym niezgodzić, ale czasem strony docelowe reklam są po prostu słabe, a na komórkach nie pasują i nie konwertują dlatego te urządzenia nierzadko wyrzucam z kampanii. Konwertowanie, kliknięcia i wyświetlnia reklam sprawdzisz w zakładce ustawienia, a następnie klikając „Urządzenia”.

urządzenia google adwords


Jeżeli ktoś prowadzi działania w Google AdWords dla Ciebie/Twojej firmy i nie widzisz z tego efektu albo chcesz sprawdzić czy zatrudniona przez Ciebie firma na pewno robi to dobrze zapraszam do kontaktu przez Media Społecznościowe (linki w stopce) lub poprzez mail kontakt(@)estan.pl.


A na koniec…

Jeżeli po wykonaniu powyższych 8 kroków Twoja kampania nie zaczęła lepiej działać -> daj znać, natychmiast wykasuje wpis :). Jednak mi też zdarza się popełniać błędy i popełniłem kilka ze względu na bardzo szybkie ustawianie kampanii (przed Dniem Kobiet), ze względu na późny kontakt i termin, dlatego również nie zalecam pośpiechu w ustawieniach. Polecam również tekst o najczęściej wykonywanych błędach w Google AdWords. To tyle na dzisiaj, miłego wieczorku życzę w tą 23-godzinną niedzielę.

 
Sebastian Heymann
Pasjonat Marketingu Internetowego. MaGazynieR z E-Biznesu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Doradzam klientom z różnych branż w różnych regionach świata. Można mnie spotkać między innymi w Katowicach, Krakowie czy Rzeszowie. Bezpośredni i dociekliwy, czasem ironiczny. W życiu kieruje się jasnymi i prostymi zasadami. Prywatnie mąż, bloger, fan dobrego kina. W wolnych chwilach czyta książki oraz ogląda filmy i seriale.
Loading Disqus Comments ...
Loading Facebook Comments ...